lördag 5 april 2014

Altrat Påskägg

Äntligen är våren här, solen strålar och blommorna tittar upp ur sina vintergömmor. I går såg jag vitsippor och blev varm i hjärtat. Det är skönt att varmare och ljusare tider väntar. Idag visar jag upp mitt påskägg som jag gjort för Creativica. Med Påsken runt hörnet är det tid för roligt påskpyssel. Pyssel OCH godis, med sådana ingredienser kan man inte gå fel enligt mig. 
Började med att färga in en vit kakservett med Distress Ink Walnut Stain. Klippte sedan en lång och smal remsa av juteväv, snurrade remsan en hel del, formade den till ett litet fågelnäste och limmade med limpistol. Några fjäderfjun fick sticka upp ur nästet och rama in de tre godisäggen. Limmade fast en bit grönt bladrankeband runt hela ägget, en hjärtbrad, två rosetter av jutevävstrådar och en bit pärlfloss. Två pins som sticker upp ur nästet och fyra fjädrar som ramar in hela boet. En "Glad Påsk" stämpel som jag stämplat med brun stämpeldyna på vit cardstock, klippt ut motivet och limmat det på en bit brun cardstock. En gul spets på äggets underdel och en turkos spets på äggets överdel.

Så här såg mitt ägg ut innan jag började. Det går lika bra att altra ett traditionellt ägg med bild på, och det är bra om man grundmålar det med Gesso först, så att de andra färgerna fäster bättre.

Mitt ägg efter två lager med Gesso.

Hela undersidan och vissa delar av ovansidan målades med akrylfärg.

Därefter använde jag två färger Distress Ink på äggets ovansida.

Sprayade med en Dylusions Mist, sedan var ägget klart för att dekorera.

Välfyllt med godsaker kommer detta ägg göra någon glad i Påsk!

Om ni vill läsa mer om vilka material jag använt så finns de längst ner HÄR.


2 kommentarer:

  1. Älskar ditt fina ägg!
    Tack för gulliga kommentarer i min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Kikar in i din blogg då och då, du gör ju så vackra kort. :-)

    SvaraRadera